”Mr Mercedes” (Mr Mercedes) av Stephen King

°

Mr Mercedes

———

”Mr Mercedes” (Mr Mercedes) av Stephen King – (2015) (2014) (Genre: Amerikansk Skönlitteratur / Roman / Kriminalroman)

———

”Det är tidig morgon i en amerikansk stad som har drabbats hårt av den senaste finanskrisen. Kön med frusna arbetslösa män och kvinnor ringlar lång utanför hallarna där en jobbmässa snart ska öppna. Men innan portarna hinner slås upp dyker lyktorna på en bil upp i dimman. En ensam förare plöjer rakt genom människohopen i en stulen Mercedes. Åtta människor dör, femton skadas.

Månader senare kan den nypensionerade och deprimerade kriminalaren Bill Hodges fortfarande inte släppa fallet med ”Mr Mercedes”, mördaren som lyckades fly. Så får han ett brev från någon som påstår sig vara gärningsmannen. Hodges inser att Mr Mercedes kan slå till igen. Tillsammans med två oväntade medhjälpare ger han sig in i en farlig katt-och-råtta-lek i kamp mot klockan. Ska han lyckas förhindra en ny katastrof?

Mr Mercedes är Stephen Kings första renodlade thriller och en hyllning till den hårdkokta noir-genren.”

(Kopierat från albertbonniersforlag.se)

———

Min absoluta favoritförfattare, sedan fyrtio år tillbaka, gör mig aldrig besviken, oavsett vilken genre han skriver i, och vad böckerna handlar om. 

Den här boken, ”Mr Mercedes” klassas som Stephen Kings första renodlade thriller. Och det är en bok som är helt utan skräck och övernaturliga inslag. Utan boken kan väl kallas en thriller, en kriminalroman, eller en roman. 

Boken är tydligen den första fristående boken i en planerad trilogi, och det gör mig glad, för då vet jag att jag kommer att få läsa två liknande böcker. 

Som alltid när det gäller Stephen Kings böcker, så tycker jag att även om själva storyn alltid är jättebra, så är det ändå inte den största behållningen av böckerna. Utan det är hans språk, och hans sätt att skriva. Och framförallt hans månande om ”den lilla människan” och hans samhällskritik. Med den ”lilla människan” menar jag då till exempel, barn, kvinnor, handikappade, förståndshandikappade, färgade, svarta, invandrare, äldre, arbetslösa, eller andra människor eller grupper som kanske har svårt att hävda sin rätt. Och med samhällskritik så menar jag att han ofta tar upp problem i samhället i sina böcker, som till exempel, arbetslöshet, rasism, och liknande. 

Även om det inte är skräck och övernaturligt i den här boken, så är den ändå mycket otäck, eftersom den handlar om en psykopatisk massmördare. Boken är oerhört spännande, och inte alls förutsägbar på något sätt. Det blev vändningar i boken som jag inte alls hade räknat med. 

Fyrahundratrettio sidor innehåller boken, och det är ju faktiskt en relativt tunn och kort bok, med Stephen Kings mått mätt. Jag försökte att läsa långsamt, för jag vill att boken skulle räcka länge, men den tog tyvärr slut alldeles för fort. 

Och såklart så rekommenderar jag absolut boken. Till alla. Till hängivna Stephen King-fans förstås. Men även till er som kanske inte gillar hans övernaturliga böcker, för den här tror jag ni kommer att tycka om. Och till er som aldrig har läst något av honom, kanske kan börja med den här. Deckarfantaster tror jag också kan gilla den. Ja, jag tror att alla kan tycka om boken. Själv så längtar jag redan efter nästa bok från ”Kungen”! 

Här är länkar till mina recensioner av dom fyra senaste böckerna av Stephen King: ”Väckelse”, ”Doktor Sömn”, ”22/11 1963”, ”Under kupolen”

(Britt-Marie ”Bim” Kullin)

———

Betyg: 5 av 5.

———

Denna bok var ett recensionsexemplar, en pappersbok i inbundet format, från Bokförlaget Albert Bonniers Förlag.

Här har jag bloggat om boken tidigare.

———

Och här är några länkar till, om någon kanske vill läsa mer om boken, eller läsa vad andra tycker om den: GoodreadsBoktipset, BoktipsetAdlibris (inbunden)Adlibris (e-bok)Bokus (inbunden)Bokus (e-bok)

——— 

6 Responses to ”Mr Mercedes” (Mr Mercedes) av Stephen King

  1. […] om boken har Johannas deckarhörna, Bokhyllan, Bibliotekskatten, Läsa & Lyssna, Bims blogg och […]

  2. […] Den som finner är den andra boken i en trilogi. Den första boken, Mr Mercedes, läste och recenserade jag för ungefär ett år sedan. Och den tredje och avslutande boken, Sista […]

  3. […] är den tredje och avslutande delen i thrillertrilogin om Bill Hodges. Den första boken heter Mr Mercedes och den andra boken heter Den som finner. Länkarna går till mina recensioner av […]

  4. […] recensioner av några av hans senaste böcker: Under kupolen, 22/11 1963, Doktor Sömn, Väckelse, Mr Mercedes, Den som finner, Sista vakten, Att skriva – En hantverkares […]

  5. […] recensioner av några av hans senaste böcker: Under kupolen, 22/11 1963, Doktor Sömn, Väckelse, Mr Mercedes, Den som finner, Sista vakten, Att skriva – En hantverkares memoarer, […]

  6. […] recensioner av några av hans senaste böcker: Under kupolen, 22/11 1963, Doktor Sömn, Väckelse, Mr Mercedes, Den som finner, Sista vakten, Att skriva – En hantverkares memoarer, Outsidern, och […]

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.