”Korsfäst på Klädesholmen” av Ramona Fransson

°

Korsfäst på Klädesholmen

———

”Korsfäst på Klädesholmen” av Ramona Fransson – (2014) – (Genre: Svensk Skönlitteratur / Roman / Kriminalroman)

———

En dödsmisshandel av en gammal man på Västra kyrkogården i Göteborg är inledningen till en serie bisarra mord. Ett kors med en död ung man upptäcks av pastor Waldemar Eklunds fru i deras trädgård på Klädesholmen på Tjörn. När ytterligare ett kors hittas med en död ung man är spaningschef Greger Thulin övertygad om att mördaren är en sociopatisk religionshatare.

(Kopierat från anomar-forlag.se)

——–

Jag har läst sex stycken böcker tidigare av Ramona Fransson. Fyra stycken av hennes tidigare sju kriminalromaner plus hennes två dokumentära böcker. Här är en länk till min recension av den senaste boken som jag läste av henne, ”Mord på Stenungsbaden Yacht Club”. 

”Korsfäst på Klädesholmen” är den åttonde fristående boken i samma serie. Och jag tycker att det är den helt klart bästa hittills. 

Jag har alltid tyckt rätt så bra om Ramona Franssons böcker. Dom är lättlästa och välskrivna. Och dom tar alltid upp aktuella ämnen. 

Tidigare har jag tyckt ibland att böckerna har känts lite ”naiva” och ”amatörmässiga”. Men jag tycker verkligen att Ramona har utvecklats som författare, och skriver bättre och bättre för varje bok. 

Den här boken tycker jag är hennes bästa hittills, och den får en fyra i betyg av mig. Boken hade till och med kunnat få ett halvt betyg högre, men jag tyckte att slutet kanske inte riktigt var så bra ihopsytt som det hade kunnat vara. 

Slutsatsen blir att jag rekommenderar boken, och ser fram emot nästa bok i serien. 

(Britt-Marie ”Bim” Kullin)

———

Betyg: 4 av 5.

———

Denna bok var ett recensionsexemplar, i inbundet format, från Bokförlaget Anomar Förlag AB.

Här har jag bloggat om boken tidigare.

———

1 Responses to ”Korsfäst på Klädesholmen” av Ramona Fransson

  1. […] Jag har tidigare läst sju stycken böcker av Ramona Fransson. Fem stycken av hennes tidigare åtta kriminalromaner plus hennes två dokumentära böcker. Här är en länk till min recension av den senaste boken som jag läste av henne, ”Korsfäst på Klädesholmen”.  […]

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.