Johannes Pinter – 1007

——— 

1007

———

Johannes Pinter – 1007 – (2015) – (Genre: Svensk Skönlitteratur / Roman)

———

”Du har just blivit biten och smittad av någon form av… virus. Du kan inte äta vanlig mat. Silver bränner mot din hud. Dagsljus är direkt dödligt.

Du bor i Gällivare. Ovanför polcirkeln. Samtidigt som du blev smittad så inträdde sommarsolståndet.

Nu är du fånge i din lilla lägenhet. Du kan inte jaga efter mat. Det frätande dagsljuset blir alltmer outhärdligt.

Det enda du behöver göra är att överleva en dag.
Problemet är att dagen är 1007 timmar lång…

1007 är regissören och filmmanusförfattaren Johannes Pinters andra roman. Han debuterade 2014 med skräckäventyret Vackra kyrkor jag besökt.

”’Repulsion’ med huggtänder i Gällivare. En klaustrofobisk, hallucinatorisk, minimalistisk och specifikt norrländsk berättelse om plågan i att bli vampyr. Fint flyt i språket, spännande och aldrig tråkigt. Riktigt bra.” – John Ajvide Lindqvist”

(Kopierat från swedishzombie.se)

——–

Den här boken var en mycket glad överraskning. Jag fick den tillsänd av mig från förlaget, utan att ha bett om den. Jag läste lite om boken, och det kändes som om den kunde vara i min smak, och det var den verkligen. 

Mycket välskriven, väldigt spännande, riktigt otäck, lite makaber, blodig och äcklig, inte helt förutsägbar, faktiskt också känslosam, ja, det finns många plan i den här boken, även om grundgenren är skräck. 

För mig som älskar långa och tjocka böcker, så var väl det enda felet med boken att den var på under tvåhundra sidor. 

Jag vill verkligen läsa mer av författaren, ser fram emot kommande böcker, och jag ska ta och läsa den han har gett ut tidigare. 

Rekommenderar verkligen boken till alla som tycker om skräck och övernaturligt, till alla fans av Stephen King och John Ajvide Lindqvist till exempel. 

(Britt-Marie Bim Kullin)

———

Betyg: 5 av 5.

———

Denna bok var ett recensionsexemplar, en e-bok i epub-format, från Bokförlaget Swedish Zombie.

Här har jag bloggat om boken tidigare.

———

Och här är några länkar till, om någon kanske vill läsa mer om boken, eller läsa vad andra tycker om den: GoodreadsBoktipsetAdlibris (kartonnage)Adlibris (e-bok)Bokus (kartonnage)Bokus (e-bok)

——— 

1 Responses to Johannes Pinter – 1007

  1. […] De mörkermärkta är skriven av två författare, Mattias Leivinger och Johannes Pinter. Den förstnämnda har jag inte läst någonting av tidigare. Men Johannes Pinter har jag läst en bok av förut, 1007, som fick högsta betyget av mig. Här är en länk till min recension av den boken.  […]

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.