Mattias Leivinger & Johannes Pinter – De mörkermärkta

——— 

———

Mattias Leivinger & Johannes Pinter – De mörkermärkta – (2017) – (Genre: Svensk Skönlitteratur / Roman / Kriminalroman)

———

”I ett vårkallt Stockholm sker en serie mord som till en början inte verkar ha något samband. En sömnlös taxichaufför. En alkoholiserad före detta psykolog. En psykiskt sjuk  kvinna på ett behandlingshem. Tre människospillror förenade i sina olycksöden.

När polisinspektör Iris Riverdal får fallen på sitt bord ställs hon inför en gåtfull mördare, en undflyende skepnad med dunkla metoder och okända motiv. Och bakom honom anas en ansiktslös ondska bortom alla begrepp.

Gradvis går det upp för henne att morden har rottrådar långt tillbaka i tiden, trådar som också löper in i hennes eget liv.

Samtidigt samlas en krets människor för att bekräfta det de redan anat. Det förflutnas skugga har kommit tillbaka för att förgöra dem, de mörkermärkta.”

(Kopierat från piratforlaget.se)

——–

De mörkermärkta är skriven av två författare, Mattias Leivinger och Johannes Pinter. Den förstnämnda har jag inte läst någonting av tidigare. Men Johannes Pinter har jag läst en bok av förut, 1007, som fick högsta betyget av mig. Här är en länk till min recension av den boken

De mörkermärkta är också en bra bok, dock inte lika bra som 1007. Det är den första boken i en planerad trilogi, och jag ser absolut fram emot dom kommande böckerna. 

Boken går under genren kriminalroman, men kallas också övernaturlig krim, psykologisk thriller med en övernaturlig twist, och fantastik. Och själv tycker jag nog att övernaturlig kriminalroman är den bästa beskrivningen av boken. Och tycker man inte om övernaturligt, så ska man definitivt inte läsa den här boken, då det är mer av övernaturligt än av kriminalroman i den, tycker jag. 

Men om man som jag, gillar övernaturligt, så ska man absolut läsa den här boken, för jag tyckte att den var riktigt bra. Jag gillar verkligen blandningen av kriminalroman och övernaturligt, av polisroman och skräck. Boken känns modern och nyskapande, och jag ska självklart läsa dom två kommande böckerna i den planerade serien. 

(Britt-Marie Bim Kullin)

———

Betyg: 4 av 5.

———

Denna bok var ett recensionsexemplar, en e-bok i pdf-format, från Bokförlaget Piratförlaget. 

———

Och här är några länkar till, om någon kanske vill läsa mer om boken, eller läsa vad andra tycker om den: GoodreadsBoktipsetAdlibris (inbunden)Adlibris (e-bok)Bokus (inbunden)Bokus (e-bok)

——— 

Kommentera

