”Lewispjäserna” (The Chessmen) av Peter May

°

Lewispjäserna

———

”Lewispjäserna” (The Chessmen) av Peter May (2015) (2015) (Genre: Engelsk Skönlitteratur / Roman / Kriminalroman)

———

”Fin Macleod – numera säkerhetschef på en privatägd egendom på Isle of Lewis – får i uppdrag att utreda en våg av illegal jakt på ön.

Hans efterforskningar återförenar honom med Whistler Macaskill, en lokal tjuvskytt som var Fins bästa kompis under tonåren. Whistler bär sedan länge på en stor hemlighet. Och när återföreningen tar en mörk, våldsam vändning inser Fin att det skulle kunna bli förödande för ön om sanningen kom fram.”

(Kopierat från modernista.se)

———

Det här är den tredje och avslutande boken i Lewis-trilogin av Peter May. Jag har läst dom två tidigare böckerna, och tyckte att dom var mycket bra. Här är en länk till min recension av den första boken, ”Svarthuset”, och här är en länk till min recension av den andra boken, ”Lewismannen”

Och ”Lewispjäserna” var precis lika bra den, som dom två tidigare böckerna. Framförallt så är det miljöskildringarna som fångar mig mest i dom här böckerna, på ön Isle of Lewis, i Yttre Hebriderna, utanför Skottland. Men även personporträtten är väldigt bra. Och förstås också själva storyn.

Jag kan verkligen rekommendera den här trilogin. Men jag tror absolut att man ska läsa böckerna i rätt ordning. För även om dom är fristående, så tror jag att behållningen blir så mycket större då. 

(Britt-Marie ”Bim” Kullin)

———

Betyg: 4,5 av 5.

———

Denna bok var ett recensionsexemplar, en pappersbok i inbundet format, från Bokförlaget Modernista.

Här har jag bloggat om boken tidigare.

———

Och här är några länkar till, om någon kanske vill läsa mer om boken, eller läsa vad andra tycker om den: GoodreadsBoktipsetAdlibris (inbunden)Adlibris (e-bok)Bokus (inbunden)Bokus (e-bok)

——— 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.