”Den nionde graven” av Stefan Ahnhem

°

Den nionde graven

———

”Den nionde graven” av Stefan Ahnhem (2015) (Genre: Svensk Skönlitteratur / Roman / Kriminalroman)

———

”Skulle du döda för den du älskar?

Många kommer att förfasas över mina handlingar. Några kommer att se dem som en hämnd för alla de oförrätter som har begåtts, andra som en makaber lek för att gäcka systemet och visa hur långt man kan gå. Men det stora flertalet kommer att vara rörande överens om att det är en ytterst sjuk människas gärningar. Alla kommer att ha fel…

Justitieministern lämnar riksdagen efter en hård debatt. Han använder den bakre utgången för att undgå det väntande pressuppbådet, men kommer aldrig fram till bilen som står och väntar på honom en bit bort. Han tycks ha gått upp i rök, mitt i maktens centrum.

Det är ett halvår innan händelserna i Offer utan ansikte och veckorna före jul. Snön och kylan håller både Stockholm och Köpenhamn i ett järngrepp när Fabian Risk kallas in för att i hemlighet utreda justitieministerns försvinnande. Officiellt är fallet fortfarande Säpos ansvar, men de liksom Fabian och hans höggravida kollega Malin Rehnberg famlar i blindo. Snart visar det sig att inget är som det tycks vara och att mäktiga intressen verkar för att sanningen inte ska komma fram.

Samtidigt hittas hustrun till en dansk tv-profil brutalt mördad i hemmet i Köpenhamn. Dunja Hougaard leder utredningen som för henne över sundet till Sverige.

Den nionde graven är en intrikat konstruerad thriller där Stefan Ahnhem berättar vad som drev Fabian Risk att lämna Stockholm och flytta tillbaka till Helsingborg. Fabian och Dunja korsar som främlingar varandras spår i ett vinterkallt Skandinavien och dras allt djupare in i konspirationen som visar sig vara värre än vad de någonsin kunnat föreställa sig.”

(Kopierat från forum.se)

——–

Det här är Stefans Ahnhems andra bok om polisen Fabian Risk, men den utspelar sig före den första boken. Jag läste den första boken, ”Offer utan ansikte”, för ungefär ett år sedan, och här är en länk till min recension av den

Jag tyckte mycket, mycket om den första boken, och jag tyckte även mycket om den här boken. Tyvärr inte riktigt, riktigt lika mycket som om den första boken. 

Även om jag i och för sig älskar tjocka böcker, så tyckte jag ändå att det var lite för många sidor i den här boken. Tyckte den blev en aning tjatig, långrandig, och upprepande. Lite väl invecklad i bland också, tycker jag. Men inte värre än att det bara drar av ett halvt steg i betyget. 

För den var också spännande och även lättläst. Så jag kan absolut rekommendera den för dom som gillar svenska deckare. Och tyckte ni om författarens första bok, så tycker jag att ni absolut ska läsa även den här. Och jag ska helt klart läsa den tredje boken i serien, som författaren skriver på nu. 

(Britt-Marie ”Bim” Kullin)

———

Betyg: 4 av 5.

———

Denna bok var ett recensionsexemplar, en e-bok i epub-format, från Bokförlaget Forum.

Här har jag bloggat om boken tidigare. 

———

Och här är några länkar till, om någon kanske vill läsa mer om boken, eller läsa vad andra tycker om den: GoodreadsBoktipsetAdlibris (inbunden)Adlibris (e-bok)Bokus (inbunden)Bokus (e-bok)

——— 

4 Responses to ”Den nionde graven” av Stefan Ahnhem

  1. Maria skriver:

    Jag hade kluvna känslor inför debutromanen. Å ena sidan retade jag mig på alla klichéer, å andra sidan tyckte jag handlingen var spännande, riktig bladvändarkvalitet. Jag kommer läsa Den nionde graven, ska bli intressant att se vad jag tycker.

  2. […] heter Offer utan ansikte, och den andra boken (som utspelar sig innan den första boken) heter Den nionde graven. Länkar till mina recensioner av […]

  3. […] heter Offer utan ansikte, och den andra boken (som utspelar sig innan den första boken) heter Den nionde graven. Länkar till mina recensioner av […]

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.