Anders de la Motte – Våroffer

.

Anders de la Motte – Våroffer 
Betyg: 5 av 5 

.

Bokrecension – Anders de la Motte – Våroffer – 2020 – Genre: Svensk Skönlitteratur / Roman / Kriminalroman

.

”Den sista fristående delen i Anders de la Mottes hyllade årstidskvartett. De tidigare delarna har alla nominerats till Deckarakademins pris för bästa svenska kriminalroman. Valborgsnatten 1986 mördas en sextonårig flicka under ritualliknande former i skogen intill ett skånskt slott. Hennes styvbror döms för dådet, och kort därefter försvinner hela familjen spårlöst. Våren 2019 flyttar läkaren Thea Lind in på slottet. Efter att ha gjort ett märkligt fynd i en uråldrig ek ökar hennes fascination för den gamla tragedin. I takt med att hon upptäcker likheter mellan flickans uppväxt och sitt eget såriga förflutna, blir hon alltmer övertygad om att sanningen om mordet aldrig kommit fram. Och att våren 1986 kanske krävt flera offer.”

(Kopierat från forum.se)

.

Anders de la Motte tillhör verkligen en av mina absoluta favoritförfattare. Vintereld är hans nionde bok, och jag har läst dom allihopa. Först ut är trilogin Geim, Buzz, och Bubble. Sedan duon MemoRandom och UltiMatum. Och så dom fyra böckerna i Årstidskvartetten: Slutet på sommaren, Höstdåd, Vintereld, och så den här, Våroffer. Jag har verkligen tyckt om alla författarens nio böcker, och alla har fått höga betyg av mig. 

Även om jag har gillat alla Anders de la Mottes böcker, så är det böckerna i Årstidskvartetten som jag har tyckt allra bäst om. Och Våroffer gjorde mig absolut inte besviken. För den var minst lika bra som dom tre tidigare böckerna i serien. Jag tycker att böckerna i Årstidskvartetten är så mycket mer än kriminalromaner. Dom är lika mycket stora familjedraman, tycker jag. 

Våroffer är, precis som dom tre tidigare böckerna i serien, mycket välskriven, oerhört spännande, väldigt gripande, och totalt oförutsägbar. Och tyvärr så kunde jag knappt lägga ifrån mig boken, så den tog slut alldeles för fort.

Jag rekommenderar absolut boken Våroffer till alla, både till deckarälskare, men även till dom som inte läser deckare. För det här är så mycket mer än en kriminalroman, tycker jag. Böckerna i serien är helt fristående från varandra, så egentligen spelar det väl ingen roll i vilken ordning som man läser dom. Men läs alla fyra, för dom är mycket, mycket bra, allihopa. 

Och eftersom den här serien nu är klar, så är jag ju väldigt nyfiken på vad som kommer nästa gång av Anders de la Motte. Speciellt eftersom dom tre serierna har varit så olika varandra. 

Betyg: 5 av 5.

(Britt-Marie Bim Kullin)

.

Tack för recensionsexemplaret – Bokförlaget Forum

.

GoodreadsBoktipsetAdlibris (inbunden)Adlibris (e-bok)Bokus (inbunden)Bokus (e-bok)

.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.