Stephen King – Att skriva – En hantverkares memoarer – (On Writing – A Memoir of the Craft)

——— 

———

Stephen King – Att skriva – En hantverkares memoarer – (On Writing – A Memoir of the Craft) – (2000) – (2000) – (Genre: Amerikansk Skönlitteratur / Biografi)

———

”Stephen Kings Att skriva har sedan den utkom 2000 blivit en modern klassiker, lika älskad av läsare som av författare.

Att skriva är både en självbiografi och handbok i skrivandets hantverk. King berättar om barndomen på 50- och 60-talet, om skolåren och om det tidiga intresset för skrivandet. Han ger också praktiska och underhållande tips till aspirerande författare med en mängd exempel från sina egna och andras texter.

Nyöversättning av författaren Ola Larsmo, som även bidrar med ett nyskrivet efterord.”

(Kopierat från albertbonniersforlag.se)

——–

Boken Att skriva – En hantverkares memoarer gavs ut redan för sjutton år sedan, år 2000. Men nu har den utkommit i en nyöversättning. Jag läste den första utgåvan när den kom, och tyckte mycket om den även då, precis som jag gjorde nu. 

Stephen King är min absoluta favoritförfattare, och har varit så i snart fyrtio år nu.

Den här boken är till hälften en självbiografisk bok och till hälften en bok om att skriva böcker. Och jag tyckte mycket om båda delarna. 

Mycket intressant att läsa om Stephen Kings uppväxt och liv. Men även mycket intressant att läsa om konsten att skriva. 

Jag har ju själv ingen längtan efter att skriva böcker. Men när jag läser Stephen Kings exempel på både hur man ska skriva, och hur man inte ska skriva, så kan jag mer förstå varför jag tycker om vissa böcker, och vissa inte. 

Rekommenderar absolut boken till alla.

(Britt-Marie Bim Kullin)

———

Betyg: 5 av 5.

———

Denna bok var ett recensionsexemplar, en pappersbok i inbundet format, från Bokförlaget Albert Bonniers Förlag.

———

Och här är några länkar till, om någon kanske vill läsa mer om boken, eller läsa vad andra tycker om den: GoodreadsBoktipsetAdlibris (inbunden)Adlibris (e-bok)Bokus (inbunden)Bokus (e-bok)

——— 

3 Responses to Stephen King – Att skriva – En hantverkares memoarer – (On Writing – A Memoir of the Craft)

  1. […] Här är några länkar till mina recensioner av några av hans senaste böcker: Under kupolen, 22/11 1963, Doktor Sömn, Väckelse, Mr Mercedes, Den som finner, Sista vakten, Att skriva – En hantverkares memoarer.  […]

  2. […] Under kupolen, 22/11 1963, Doktor Sömn, Väckelse, Mr Mercedes, Den som finner, Sista vakten, Att skriva – En hantverkares memoarer, […]

  3. […] Under kupolen, 22/11 1963, Doktor Sömn, Väckelse, Mr Mercedes, Den som finner, Sista vakten, Att skriva – En hantverkares memoarer, Outsidern, och […]

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.