Mats Strandberg – Hemmet

——— 

———

Mats Strandberg – Hemmet – (2017) – (Genre: Svensk Skönlitteratur / Roman)

———

”Välkommen till Hemmet. En kuslig berättelse om kärlek, vänskap och den största skräcken av alla: att förlora kontrollen över dig själv.

Joel är tillbaka i småstaden där han växte upp. Han har tvingats bli förälder till sin mamma Monika, som nu ska flytta in på demensboendet Tallskuggan.

På hemmet jobbar Joels barndomsvän Nina. De har inte pratat med varandra sedan tonårens smärtsamma avsked.

Monika blir snabbt sämre när hon flyttat in på avdelning D. Hennes utbrott alltmer våldsamma. Och hon tycks veta saker som hon inte borde känna till. Det är nästan som om något okänt tagit över henne.

Nu förs Joel och Nina åter samman för att rädda Monika och sig själva.” 

(Kopierat från norstedts.se)

———

Mats Strandberg är definitivt en av mina favoritförfattare, och han gjorde mig absolut inte besviken med den här boken. 

Hans tre första böcker, Jaktsäsong, Bekantas bekanta, och Halva liv, är tre romaner som är mycket bra. Han har också skrivit en trilogi ungdomsböcker, tillsammans med Sara Bergmark Elfgren, varav jag har läst den första boken, Cirkeln. Och han har också skrivit några barnböcker, som jag inte har läst. 

För två år sedan så kom boken Färjan ut, och då kallades Mats Strandberg för Sveriges Stephen King. Stephen King är ju min absoluta favoritförfattare, och har varit så i nästan fyrtio år. Och jag tycker absolut att Mats Strandberg liknar Stephen King i sitt skrivande. Inte bara för skräcken och det övernaturliga. Utan kanske ändå mer för sin förmåga att beskriva ”den lilla människan”, utsatta människor, och relationer. Färjan var en fantastisk bok, och den fick högsta betyget från mig. 

Och nu har jag då alltså läst författarens senaste bok, Hemmet, som man väl kan säga är i samma kategori som Färjan. Boken innehåller en hel del skräck och övernaturliga ingredienser, precis som i Mats tidigare bok. Men det viktigaste i boken, enligt mig, är beskrivningen av människor och relationer. 

Hemmet är inte lika blodig som Färjan var, men den är minst lika läskig. Och precis som sin föregångare, så har den ett ordentligt slut, även om det finns en liten öppning för en eventuell fristående fortsättning. 

Och jag älskade Hemmet precis lika mycket som Färjan. Den var otäck med en krypande spänning i. Men den var också gripande, rörande, och hade även lite humor och nostalgi i sig. Beskrivningarna av människor, utanförskap, vänskap, och relationer var suveräna, och var den största behållningen av boken. 

Och jag har ju själv en mamma som har Alzheimers, så beskrivningarna av dementa människor berörde mig väldigt mycket. 

Rekommenderar absolut boken. Och jag hoppas att Mats Strandberg fortsätter att skriva liknande böcker i framtiden. 

(Britt-Marie Bim Kullin)

———

Betyg: 5 av 5.

———

Denna bok var ett recensionsexemplar, en e-bok i epub-format, från Bokförlaget Norstedts.

———

Och här är några länkar, om någon kanske vill läsa mer om boken, eller läsa vad andra tycker om den: GoodreadsBoktipsetAdlibris (inbunden)Adlibris (e-bok)Bokus (inbunden)Bokus (e-bok)

——— 

2 Responses to Mats Strandberg – Hemmet

  1. Pia Gummesson skriver:

    Verkar bra 👍

Kommentera

