”Eld och djupa vatten” av Camilla Grebe & Åsa Träff

°

Eld och djupa vatten

———

”Eld och djupa vatten” av Camilla Grebe & Åsa Träff (2015) (Genre: Svensk Skönlitteratur / Roman / Kriminalroman)

———

”Två syskon försvinner från sina fosterhem med bara ett par veckors mellanrum. Försvinnandena är oförklarliga och snart kör utredningen fast.

En kort tid senare hittas foton på barnen tillsammans med en främmande kvinna. Mysteriet tätnar när kvinnan på bilden identifieras som 29-åriga Kajsa Rantanen, som strax därefter hittas död. Vad hände Kajsa och varför finns hon på bild med de försvunna barnen?

Psykologen Siri Bergman får tillsammans med kollegorna i polisens gärningsmannaprofilgrupp i uppdrag att titta närmare på brotten. Är det en pedofil som går lös eller handlar det om någonting mycket mer komplext? Under några regnkalla höstveckor övergår undersökningen i en jakt på liv och död. Frågan om vem som egentligen är förövare och offer ställs på sin spets, och det blir snart tydligt att det inte finns några enkla svar.

Eld och djupa vatten är den femte delen i serien om psykologen Siri Bergman.”

(Kopierat från massolit.se)

——–

”Eld och djupa vatten” är den femte delen i serien om psykologen Siri Bergman, skrivna av systrarna Camilla Grebe och Åsa Träff. Jag har läst alla dom fyra tidigare böckerna, och har tyckt mycket om dom allihopa. Här är en länk till min recension av den fjärde boken, ”Mannen utan hjärta”, och i det inlägget finns även länkar till alla dom tre tidigare böckerna. Första boken fick 4 i betyg från mig, och dom tre efterföljande fick 4,5 i betyg. 

Nu har jag läst den femte boken i serien, och den var minst lika bra som dom tidigare böckerna. Jag tycker verkligen om författarsystrarnas sätt att skriva. Välskrivna, lättlästa, spännande, och med bra karaktärer. 

”Eld och djupa vatten” handlar mycket om barn som far illa, så lite jobbig var den att läsa ibland. Gripande, rörande, och lite hemsk. Men väldigt, väldigt bra. 

Precis lagom blandning av själva fallet i boken, och Siri Bergmans och dom andra huvudpersonernas privatliv. 

Jag tror att den här boken går alldeles utmärkt att läsa fristående. Men helst så rekommenderar jag ju att läsa hela serien från början. 

Och jag hoppas verkligen att det kommer fler böcker i serien. 

(Britt-Marie ”Bim” Kullin)

———

Betyg: 4,5 av 5.

———

Denna bok var ett recensionsexemplar, en e-bok i epub-format, från Bokförlaget Massolit Förlag.

Här har jag bloggat om boken tidigare. 

———

Och här är några länkar till, om någon kanske vill läsa mer om boken, eller läsa vad andra tycker om den: GoodreadsBoktipsetAdlibris (inbunden)Adlibris (e-bok)Bokus (inbunden)Bokus (e-bok)

——— 

5 Responses to ”Eld och djupa vatten” av Camilla Grebe & Åsa Träff

  1. Gunilla skriver:

    En liten hälsning i allt det gråa och mörka. Då får man fördjupa sig i en bok, och jag håller med dig att dom skriver bra.
    Önskar dig i all förväntan efter Malte en bra dag!
    Kram!

  2. […] fem böckerna är mycket, mycket bra. Här är en länk till min recension av den senaste boken, ”Eld och djupa vatten”, och i det inlägget finns även länkar till dom fyra tidigare böckerna i serien. Och jag ser […]

  3. […] mycket bra, och här är en länk till min recension av den femte och senaste boken i serien, Eld och djupa vatten. Finns även länkar till mina recensioner av dom tidigare böckerna i det […]

  4. […] är en länk till min recension av den sista boken i serien psykologiska thrillers, Eld och djupa vatten, där det också finns länkar till dom fyra tidigare […]

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.