”Barn 44” (Child 44) av Tom Rob Smith

°

Barn 44-1 ° Barn 44-2

———

”Barn 44” (Child 44) av Tom Rob Smith – (2008) – (Genre: Engelsk Skönlitteratur / Roman / Kriminalroman)

———

”Moskva 1953. Stalins järngrepp är skoningslöst. Säkerhetspolisen utövar sin myndighet brutalt och effektivt och alla är misstänkta. I detta perfekta samhälle verkar säkerhetsofficeren Leo Demidov en krigshjälte som också är hängiven Sovjetmedborgare och lojal mot sin arbetsgivare. Men han har börjat tvivla på ett samhälle som kommenderar sina medborgare att tro att brott inte existerar. Han misstänker att man försöker mörklägga ett barns död. Spåren, för den som vill se dem, tyder på att en kallblodig mördare går lös. Leo beslutar sig för att tillsammans med sin hustru Raisa ingripa mot denna barnslaktare. Det visar sig vara ett ödesdigert beslut.

(Kopierat från bokus.com)

——–

(Den här boken var en av dom tretton böcker som jag läste under mina två semesterveckor i Turkiet. Skriver lite kortare och enklare omdömen på dessa böcker, mot vad jag brukar göra på dom recensionsböckerna som jag vanligtvis läser.)

Jag har läst en bok av Tom Rob Smith tidigare, ”Gården”, som jag tyckte väldigt mycket om. Här är en länk till min recension av den

Och ”Barn 44” var precis lika bra den. Det är två helt olika böcker, fast precis lika bra. 

Jag brukar inte vara så förtjust i böcker som utspelar sig förr i tiden, inte om kalla kriget, och inte om Sovjetunionen. Men fast denna bok hade alla dessa ingredienser, så var den mycket, mycket bra tyckte jag. 

Väldigt välskriven, otäck, spännande, intressant, gripande, och väldigt, väldigt bra. 

Rekommenderar varmt boken. (Och även ”Gården” av samma författare). 

(Britt-Marie ”Bim” Kullin)

———

Betyg: 4,5 av 5. 

———

Denna bok var en pappersbok, i pocketformat, och var ett eget inköp. 

———

Och här är några länkar till, om någon kanske vill läsa mer om boken, eller läsa vad andra tycker om den: GoodreadsBoktipsetAdlibris (pocket)Adlibris (pocket)Bokus (pocket)

———

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.