”Fyra minuter” av Johan Ring

°

Fyra minuter

———

”Fyra minuter” av Johan Ring (2015) (Genre: Svensk Skönlitteratur / Roman)

———

”För det unga paret Veronica och Anders är flytten till Veronicas barndomsort, den småländska idyllen Dunvik, tänkt att bli en nystart, långt bort från storstadens stress. Men istället för att finna lugnet förvandlas deras liv allt mer till en mardröm.

Ett passagerarplan på väg från Salzburg till Arlanda försvinner från radarn i fyra minuter. Sedan störtar det på en potatisåker i Dunvik.

Byn skakas av händelsen och de boende samlas kring vraket. Men det är inte själva kraschen som lockar, det är något annat. Något i planet kallar på dem och snart börjar människor förändras på skrämmande sätt.

Något ombord på planet har överlevt. Något som är långt ifrån mänskligt.”

(Kopierat från mixforlag.se)

——–

På Mix Förlags hemsida så står det: ”Skräckroman av Sveriges svar på Stephen King”. Det har väl flera andra kallats förr, och det är ju mycket svårt att leva upp till det. 

Men jag tycker att Johan Rings roman är ett mycket, mycket bra försök, för jag tyckte att ”Fyra minuter” var väldigt bra. 

Jag älskar ju skräckböcker, men det är alltid svårt att hitta bra skräckböcker tycker jag. Och ännu svårare att hitta svenska skräckboksförfattare. Några favoriter har jag ju, och nu fick jag faktiskt en ny favorit också. 

Så välkommen, Johan Ring, in bland några av mina favoriter: John Ajvide Lindqvist, Caroline L Jensen, Christian Johansson, Andreas Roman, och Mikael Strömberg. 

Jag tycker att ”Fyra minuter” är mycket välskriven, och karaktärerna var väl beskrivna. Och jag tyckte att det var lagom blandning av det vardagliga och själva skräcken. 

Och även om det är övernaturliga händelser i boken, så känns dom ändå verkliga. 

Så till er alla som gillar skräck och spänning, så rekommenderar jag absolut den här boken. Och jag hoppas på att Johan Ring skriver fler skräckromaner. 

(Britt-Marie ”Bim” Kullin)

———

Betyg: 4,5 av 5.

——— 

En bonus fanns i slutet av min e-bok, och det var en novell av Johan Ring som heter ”Saken som åt Danny Smith”. Novellen var på cirka 70 sidor, och även den var mycket välskriven och bra. Såg att han har skrivit fler noveller, och dom ska jag definitivt läsa.

———

Denna bok var ett recensionsexemplar, en e-bok i epub-format, från Bokförlaget MIX förlag. 

Här har jag bloggat om boken tidigare. 

——— 

Och här är några länkar till, om någon kanske vill läsa mer om boken, eller läsa vad andra tycker om den: Goodreads, Boktipset, Adlibris (häftad), Adlibris (e-bok), Bokus (häftad), Bokus (e-bok)

——— 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.