”Stadsfjäril: Barcelona Noir” av Malin Roca Ahlgren

°

Stadsfjäril

———

”Stadsfjäril: Barcelona Noir” av Malin Roca Ahlgren (2013) (Genre: Svensk Skönlitteratur / Roman)

———

”Nu ska jag berätta. Nu börjar resan då världen ska få veta. Vem han egentligen är och vad fan han sysslar med. Jag skulle kunna sätta dit den jäveln. Jag vet var han har allt: kokain, gräs, LSD, ecstasy. Jag vet också att han har en hel hög med pass från olika länder. Han har mitt pass och foton på många tjejer i en papperslåda högst upp i en av garderoberna. En kväll hade han och spanjoren, en annan idiot, suttit där och blivit höga, skrattat och kommenterat alla tjejerna. De var många som var yngre än mig. De kom från Rumänien, Bulgarien, Ukraina … ”

Joanna är fånge i staden Barcelonas mörka del. Den som präglas av droghandlare, prostituerade och den undre världen. När hon försöker fly möts den mörka delen med den andra delen – den vackra, som turisterna känner till och älskar.”

(Kopierat från litetforlag.se)

——–

En mycket aktuell bok som handlar om prostitution i Barcelona. 

Författaren är svensk, men har bott i Barcelona i tjugo år. 

Boken känns nästan lite dokumentär, trots att det är en roman.

Jag tycker att den känns mycket verklighetstrogen, och den var både spännande och gripande. 

Rekommenderas absolut. 

(Britt-Marie ”Bim” Kullin)

———

Betyg: 4 av 5.

———

Denna bok är i ett häftat format, och är ett eget inköp.

Ett signerat exemplar som jag köpte från författaren själv. 

———

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.