“Gustavs grabb” av Leif GW Persson

———

”Gustavs grabb” av Leif GW Persson – (2011) – (Genre: Svensk Skönlitteratur / Roman / Memoarer/Biografier/Dokumentärer )

———

”Och om nu detta är sant, att romanen om Madame Bovary i själva verket var Flauberts självbiografi, så är denna berättelse om min egen klassresa en roman om mitt liv och eftersom jag ännu en gång är fri att välja är det i vart fall ett sätt för mig att återförsäkra mig i min roll som författare, trots att det mesta som står här säkert är sant. Vad det nu spelar för roll, den här gången.”

Ur inledningen av Gustavs grabb — en roman om min klassresa.

(Kopierat från albertbonniersforlag.se)

——–

En helt okej självbiografi av Leif GW Persson. Bra skriven, men den intresserade mig kanske inte riktigt så mycket som jag trodde att den skulle göra. Men den var i alla fall helt klart läsvärd. 

(Britt-Marie ”Bim” Kullin)

———

Betyg: 3,5 av 5.

———

Denna bok lånade jag som en e-bok från Biblioteket 

———

4 Responses to “Gustavs grabb” av Leif GW Persson

  1. Gunilla skriver:

    Har läst den, har samma uppfattning som dig. Läste den mest för han är annorlunda på ett intressant vis.

  2. Anonym skriver:

    Hej!
    Tycker han är en bortskämd arbetargrabb som lever ett liv tidigt som är fjärran från det liv som jag som arbetargrabb i hans ålder upplevde. Hans grävande i orsakerna till sina senare besvär som drabbar mamman är på något sätt patetiskt.

    46:a från glesbyggd

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.