”Björndansen” av Anders Roslund & Stefan Thunberg

°

Björndansen

———

”Björndansen” av Anders Roslund & Stefan Thunberg (2014) (Genre: Svensk Skönlitteratur / Roman / Kriminalroman)

———

”Allt är inövat. Sekund för sekund. Varje rörelse på plats. Det kommer inte finnas ett enda vittne som kan återge vad som hände. Inte en enda polis kommer hitta spår som leder till gärningsmännen. Efteråt är det berusning och lättnad. En stor guldfiskskål fylld med pengar.

Många år tidigare, tre bröder som svetsas samman medan familjen går sönder. En pappa som lär dem att alltid slå tillbaka, en mamma som vill bryta sig loss. Björndansen är en roman om den mest hänsynslösa och samtidigt mest uppfinningsrika liga vi sett. Om bankrånarna som kom från ingenstans. Men också om en familj, om broderskärlek som är starkare än allt, om fäder och söner. Om verklighet som blir dikt. Leo, Felix och Vincent- du kommer aldrig att glömma dem.

Anders Roslund är den första halvan i den framgångsrika och prisbelönta författarduon Roslund & Hellström – dessförinnan redaktionschef på SVT där han startade Kulturnyheterna.
Stefan Thunberg är manusförfattare och ligger bland annat bakom biosuccéer som Hamilton och Jägarna 2. Han är också den fjärde brodern som inte deltog i den serie bankrån som Militärligan genomförde och som den här romanen är baserad på.

Björndansen är Roslund & Thunbergs första gemensamma bok.

(Kopierat från piratforlaget.se)

——– 

Oj, oj, oj! Vilken bok det här var! Bästa som jag har läst på länge! Hade jag haft ett högre betyg än fem så hade boken fått det! 

Boken är en roman, som baserar sig på verkliga händelser. Den är skriven av Anders Roslund tillsammans med den fjärde brodern i familjen Thunberg/Sumonja, Stefan Thunberg (före detta Sumonja). Och han är den enda brodern som inte var med i den beryktade Militärligan.

Militärligan var verksamma under åren 1991-1993, rånade banker och värdetransporter, stal militärvapen och detonerade bomber. Mycket spektakulära var dom, och jag minns händelserna väl.

Det är ju alltid extra roligt och intressant att läsa böcker som har förankring i verkligheten, och som man också minns själv.

(Här är en länk till lite information om Militärligan på Wikipedia).

Men boken är ju, som sagt var, en roman, och ingen dokumentär. Och en otroligt bra roman/kriminalroman.

Otroligt spännande är boken, trots att man ju faktiskt vet hur det kommer att gå. Men det spelar liksom ingen roll under läsningens gång.

Men det bästa i boken är ändå dom avsnitten som handlar om brödernas uppväxt. Man kan ju till viss del förstå varför dom blev som dom blev. Det man undrar över mest, är ju faktiskt hur det kommer sig att Stefan Thunberg inte blev likadan som dom andra tre. Hur han kunde stå utanför, och gå den lagliga och ärliga vägen genom livet. Det skulle jag gärna också läsa en bok om.

Sexhundra sidor tjock är boken, men otroligt lättläst, och jag hade mycket svårt att lägga den ifrån mig. Och jag tyckte, som sagt var, mycket om växlingarna i boken mellan ”nutid” (1991-1993) och ”dåtid” (brödernas barndom och uppväxt). 

Jag rekommenderar verkligen boken till ALLA. Självklart till alla som tycker om svenska kriminalromaner. Men jag tror även att dom som i vanliga fall inte läser deckare också kan tycka om den här boken. För den är ju faktiskt en sorts historisk dokumentär också. 

(Britt-Marie ”Bim” Kullin)

———

Betyg: 5 av 5.

———

Denna bok var ett recensionsexemplar, en e-bok i pdf-format, från Bokförlaget Piratförlaget.

Här har jag bloggat om boken tidigare.

———

5 Responses to ”Björndansen” av Anders Roslund & Stefan Thunberg

  1. Majsan skriver:

    Är det ny avsnitt av The Killing ni tittar på?
    Ha en bra kväll =))

  2. Majsan skriver:

    nya skulle det stå….

  3. […] Björndansen tyckte jag var en helt fantastiskt bra bok, som helt klart fick högsta betyget från mig. Här är en länk till min recension av den.  […]

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.