”Femtio nyanser av frihet” (Fifty Shades Freed) av E L James

°

Femtio nyanser av frihet

———

”Femtio nyanser av frihet” (Fifty Shades Freed) av  E L James – (2012) (2011) – (Genre: Engelsk Skönlitteratur / Roman)

———

”Romantisk, befriande och fullkomligt beroendeframkallande.

När den unga litteraturstudenten Anastasia Steele träffade den drivne företagaren Christian Grey föll hon handlöst, och de inledde ett passionerat förhållande. Ana blev både chockad och skrämd av hans sexuella preferenser och komplicerade historia¿- deras relation är en ständig kamp mellan begär, svartsjuka och villkorslös kärlek.
Nu har de allt: passion, närhet, rikedom och en värld full av möjligheter. Men Ana vet att det inte kommer att bli lätt att älska Christian¿- hon måste på något sätt lära sig att dela Christians livsstil utan att förlora sig själv. Samtidigt måste Christian kämpa med sitt kontrollbehov och ta itu med problemen i sitt förflutna.
Just när det verkar som om de tillsammans lyckats överbrygga alla hinder tycks ödet utsätta Ana för det hon fruktat allra mest. 
E L James trilogi slog ner som en bomb när den publicerades. Efter bara sex veckor i bokhandeln hade 10 miljoner böcker sålts i USA och succén fortsätter utomlands där 37 länder har köpt rättigheterna. Dessutom ska böckerna filmatiseras.

(Kopierat från dito.se)

——–

Så här skrev jag om den första boken i trilogin, ”Femtio nyanser av honom”, som jag läste för ett par månader sedan: 

”Ja, nu har jag också läst den! 😉 

Jag kunde ju inte låta bli, efter allt jag har hört och läst om trilogin ”Femtio nyanser”. Extra roligt är det ju med böcker som läsarna tycker så olika om. Om man tittar på betygen på Boktipset till exempel, så är den betygssatt av cirka ettusen personer. Och betygen är nästan jämt fördelade med cirka tvåhundra på varje betyg från ett till fem.

Och vad tyckte jag då?

Ja, av mig får den 3,5 i betyg. Jag tyckte boken var mycket bra skriven, väldigt lättläst, och även beroendeframkallande som många har skrivit om den. Jag ska definitivt läsa dom två andra böckerna i serien, för jag måste ju bara läsa vidare och se hur det går för huvudpersonerna.

Sen måste jag ju dock ändå säga, att det blir ju efter ett tag lite tjatigt med alla sexscenerna. Hade det varit lite färre sexscener och lite mer av handlingen runt omkring, så tycker jag att boken hade varit ännu bättre. 

Men jag rekommenderar boken till alla som vill ha lättsam underhållning. Fast man får verkligen inte vara pryd om man läser den. ;-)” 

Och om den andra boken, ”Femtio nyanser av mörker” skrev jag så här: 

”Och omdömena om den andra boken blir precis som dom om den första boken! :-D”

Nu har jag läst den tredje boken, ”Femtio nyanser av frihet”. Och jag tycker precis samma om den. Och det känns rätt så bra att det inte finns fler böcker i serien, för nu känns det verkligen som om det räcker. För det blir lite samma, samma i böckerna. Sexscenerna blir rätt så tjatiga efter ett tag. Och handlingen runt omkring känns lite tunn. 

(Britt-Marie ”Bim” Kullin)

———

Betyg: 3,5 av 5. 

———

Denna bok köpte jag som en E-bok från Dito. 

———

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.