”MemoRandom” av Anders de la Motte

°

MemoRandom 

———

”MemoRandom” av Anders de la Motte – (2014) – (Genre: Svensk Skönlitteratur / Roman / Kriminalroman)

———

”Alla ljuger. Lita inte på någon.

 David Sarac är informatörshanterare vid Stockholmspolisen. Hans jobb är att rekrytera och sköta topphemliga källor. Manipulation, mutor och hot – så länge han levererar resultat ställer ingen några frågor. Men efter en våldsam bilolycka förlorar han minnet. Tappar kontrollen över sitt avancerade nät av svek och lögner. Plötsligt är han lovligt byte för alla som vill åt hans hemligheter. För att skydda sig själv och sina källor måste han återupprätta kontakten med den försvunne infiltratören ”Janus”, som befinner sig högt upp i den kriminella hierarkin. Flera personer, på båda sidor om lagen, verkar vara beredda att gå över lik för att avslöja ”Janus” rätta identitet. Eller kanske för att skydda den?

MemoRandom är den första boken i en serie. Den är såld till över 20 länder och filmbolaget Lionsgate producerar en amerikansk TV-serie baserad på samtliga böcker.

(Kopierat från forum.se)

——–

Det här är Anders de la Mottes fjärde roman. Och det är den första boken i en kommande serie böcker. 

Dom tre tidigare böckerna han har givit ut, är en trilogi, och böckerna heter ”Geim”, ”Buzz”, och ”Bubble”. Jag tyckte mycket, mycket om den boktrilogin, så jag hade höga förväntningar på den här nya boken.

(Här är länkar till mina recensioner av ”Geim”, ”Buzz”, och ”Bubble”).

Den här nya boken, ”MemoRandom”, kändes nästan lite som en fortsättning av trilogin. Inte för att den alls handlade om samma saker, och att det var samma personer. Utan för att det var samma känsla i boken som i dom tidigare böckerna. En känsla som jag tycker mycket om. 

Anders de la Motte skriver på ett sätt så att det är oerhört svårt att lägga ifrån sig boken. Ett otroligt högt tempo är det hela tiden, så jag förstår mycket väl att det spelas in en teve-serie baserad på böckerna. För när man läser boken så känns det nästan som om man tittar på en film. 

Jag tyckte väldigt mycket om boken, och ser verkligen fram emot att läsa kommande böcker i serien. Och jag rekommenderar verkligen boken till alla som tycker om moderna, snabba, verklighetstrogna, lite våldsamma, lättlästa och spännande kriminalromaner. 

(Britt-Marie ”Bim” Kullin)

———

Betyg: 4,5 av 5.

———

Denna bok var ett recensionsexemplar, en e-bok i epub-format, från Bokförlaget Forum.

Här har jag bloggat om boken tidigare.

———

4 Responses to ”MemoRandom” av Anders de la Motte

  1. […] knappt två år sedan så läste jag den första boken i den här serien, MemoRandom, och då skrev jag så […]

  2. […] trilogi, Geim, Buzz, och Bubble. Och sen har jag läst hans två första böcker i en ny serie, MemoRandom, och UltiMatum. (Länkar till mina recensioner av alla fem […]

  3. […] läste jag hans trilogi med böckerna Geim, Buzz, och Bubble. Sedan läste jag dom två böckerna MemoRandom och UltiMatum. Och förra året så läste jag boken Slutet på sommaren. Alla sex böckerna har […]

  4. […] bok, och jag har läst dom allihopa. Först ut är trilogin Geim, Buzz, och Bubble. Sedan duon MemoRandom och UltiMatum. Och nu dom tre första i Årstidskvartetten: Slutet på sommaren, Höstdåd, och den […]

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.