”Nattvägen” (Night Road) av Kristin Hannah

———

”Nattvägen” (Night Road) av Kristin Hannah (2012) (2011) (Genre: Amerikansk Skönlitteratur / Roman)

———

”Jude Farraday har alltid satt barnen i första rummet, vilket tycks ha gett resultat. Tvillingarna Mia och Zach är skötsamma, populära och duktiga i skolan. Första dagen i high school lär Mia känna nyinflyttade Lexi Baill, som har ett trassligt förflutet. De blir snart bästa vänner och mamma Jude tar emot den nya flickan med öppen famn.

När det så småningom uppdagas att Lexi och Zach har förälskat sig i varandra och dessutom smugit med förhållandet bakom föräldrarnas ryggar tappar den överbeskyddande Jude fotfästet. Hon oroar sig allt mer för tonåringarnas framtid och för att någonting hemskt ska hända dem.

En varm sommarnatt i slutet av skolans sista termin besannas Judes värsta farhågor. De tre ungdomarna tar ett ödesdigert beslut som kommer att slå både familjen Farradays och Lexi Baills liv i spillror.

Nattvägen är en berättelse om oro, sorg, kärlek och försoning, där Kristin Hannah gestaltar en familj under den period som kanske är den mest slitsamma i många familjer: tonårstiden.”

(Kopierat från albertbonniersforlag.se)

———

Det här var en mycket bra och gripande roman. 

Jag har aldrig läst något av Kristin Hannah förut, trots att över tio av hennes böcker har översatts till svenska. Men jag ska nog ta och läsa fler böcker av henne, eftersom jag tyckte mycket om den här boken. 

Väldigt amerikansk är boken, och kanske lite förutsägbar ibland. Men den är också mycket välskriven, och oerhört gripande. Jag satt med tårar i ögonen flera gånger. 

Så jag kan verkligen rekommendera boken. 

(Britt-Marie ”Bim” Kullin)

———

Betyg: 4,5 av 5.

———

Denna bok var en recensionsbok från Bokförlaget Albert Bonniers Förlag.

Här har jag bloggat om boken tidigare.

———

9 Responses to ”Nattvägen” (Night Road) av Kristin Hannah

  1. Majsan skriver:

    Tänkte väl att du skulle gilla den!!

  2. Gunilla skriver:

    Den skall jag titta efter då jag läst” Den frusna trädgården” som jag tyckte om. Även” Sanningens ögonblick” som var ännu bättre!
    Önskar en bra vecka när jag är inne och skriver.
    Kram!

  3. Majsan skriver:

    HIttade ännu en oläst bok av Kristin Hannah i bokhyllan =)) ”Vad som än händer”……heter den.

  4. […] av Kristin Hannah, boken ”En flicka som kallas Alice”, som jag tyckte om. Och boken ”Nattvägen” som jag tyckte mycket, mycket […]

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.