”Var är alla flickor nu?” (Minne tytöt kadonneet) av Leena Lehtolainen

°

Var är alla flickor nu?

———

”Var är alla flickor nu?” (Minne tytöt kadonneet) av  Leena Lehtolainen – (2010) – (Genre: Finsk Skönlitteratur / Roman / Kriminalroman)

———

”Tre muslimska flickor försvinner med kort tids mellanrum från staden Esbo, men ingen av dem anmäls saknad av sina familjer. Alla är de tonåringar som har gått i samma ungdomsklubb som Iida, kriminalkommissarie Maria Kallios dotter.
Maria Kallio har just börjat som ledare för en specialgrupp inom polisen som utreder våldsbrott som faller utanför det vanliga mönstret. Man hinner knappt sätta igång med att intervjua människorna i offrens umgängeskrets förrän nästa flicka, den iranska Noor, hittas mördad i en snödriva, strypt med sin egen sjal. Det framkommer snart att hon hade en finsk pojkvän. Allt tyder på hedersmord, och Noors manliga släktingar kallas in för förhör. Men i Tjejklubben stöter Maria Kallio på spår som pekar i en helt annan riktning…”

(Kopierat från bokus.com)

——–

(Den här boken var en av dom tolv böcker som jag läste under mina två semesterveckor i Turkiet. Skriver lite kortare och enklare omdömen på dessa böcker, mot vad jag brukar göra på dom recensionsböckerna som jag läser.) 

Det här var den allra första finska deckaren som jag har läst. Norska och danska har jag ju läst massor, men aldrig finska tidigare. 

Men jag läser gärna fler böcker från Finland, och gärna fler från den här författaren, för jag tyckte att boken var riktigt bra. 

(Britt-Marie ”Bim” Kullin)

———

Betyg: 4 av 5. 

———

Denna bok var en pappersbok, i pocketformat, och var ett eget inköp. 

———

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.