”Månguden” av Monika Häägg

———

”Månguden” av Monika Häägg – (2011) – (Genre: Svensk Skönlitteratur / Roman / Ungdomsbok)

———

”Månguden är en historisk äventyrsroman som handlar om flickan Fry, som är ett Solbarn och utvald av Solgudinnan. Hon är föräldralös och bor tillsammans med Solgudinnans tjänare Hird, på Kungsgården. 

En tid före Midsommaroffret försvinner Hird under mystiska omständigheter. Mångudens tjänare Ulv tar makten
och Fry blir jagad från Kungsgården.

Månguden är den spännande fortsättningen på Solbarnet.

Boken utspelar sig i bronsålderstid och är lokalt förankrad i södra Halland och Bjärehalvön.

(Kopierat från monkaland.se)

——–

Jag läste den första boken i serien, ”Solbarnet”, i somras. 

Så här skrev jag om den boken: 

”Jag tycker om att läsa ungdomsböcker ibland. Egentligen skulle det väl inte heta ungdomsböcker och vuxenböcker, utan kanske ”mer lättläst” och ”mindre lättläst” eller nåt. För åldern har väl egentligen ingen som helst betydelse när det gäller böcker.  

Den här boken var lättläst och snabbläst. Och den var intressant, välskriven, och spännande. Kan helt klart rekommenderas både till barn och vuxna, som gillar att läsa historiska böcker.” 

Och det jag skrev om ”Solbarnet” gäller även för den här andra boken i serien, ”Månguden”. 

(Britt-Marie ”Bim” Kullin)

———

Betyg: 3,5 av 5.

———

Denna bok var en recensionsbok från Bokförlaget Monkaland.

Här har jag bloggat om boken tidigare.

———

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.