Sara Bergmark Elfgren – Norra Latin

——— 

  

———

Sara Bergmark Elfgren – Norra Latin – (2017) – (Genre: Svensk Skönlitteratur / Ungdomsbok)

———

”Tamar drömmer om att bli skådespelare. Clea är uppvuxen på teatern och filminspelningar. En regnig augustidag börjar de teaterprogrammet på Norra Latin i Stockholm. De går i samma klass, men lever olika liv. Tamar har lämnat både familj och vänner och flyttat till en ny stad. Clea har bott i Stockholm hela sitt liv och har en självklar position på skolan.

Men den anrika byggnaden döljer många hemligheter. En tragedi som sägs ha inträffat i aulan när skolan var pojkläroverk, har förvandlats till en vandringssägen. Vad är sanning och vad är myt? Och vad väntar i skuggorna på Norra Latin?

Norra Latin är Sara Bergmark Elfgrens första roman efter succéerna med Cirkeln och poddserien De dödas röster. En övernaturlig spänningsberättelse.”

(Kopierat från rabensjogren.se)

——– 

Nu har jag läst romanen Norra Latin, som är den första boken i en planerad serie, Stockholmsserien, i genren unga vuxna, av författaren Sara Bergmark Elfgren. 

Jag har bara läst en bok av författaren tidigare, och det var boken Cirkeln, som är den första delen i en trilogi, som Sara Bergmark Elfgren skrev tillsammans med Mats Strandberg. (Här är en länk till min recension av den boken). Jag har inte läst dom två andra böckerna i serien. 

Norra Latin är en roman i genren unga vuxna, men jag tycker absolut att den är lika mycket för ”gamla vuxna”. Förstår inte alltid det där med kategorier. Många ungdomsböcker tycker jag helt klart är lika mycket vuxenböcker. Synd om dom böckerna förlorar läsare på grund av kategorierseringen. 

Jag tyckte väldigt mycket om den här boken. Bäst tyckte jag om beskrivningarna av ungdomarna och främst relationerna mellan dom. Fantastiska karaktärer, och väldigt fina Stockholmsbeskrivningar. 

Rekommenderar absolut boken till alla. Och jag ser mycket fram emot fler böcker i Stockholmsserien. 

(Britt-Marie Bim Kullin)

———

Betyg: 4 av 5.

———

Denna bok var ett recensionsexemplar, en e-bok i epub-format, från Bokförlaget Rabén & Sjögren.

———

Och här är några länkar till, om någon kanske vill läsa mer om boken, eller läsa vad andra tycker om den: GoodreadsBoktipsetAdlibris (inbunden)Adlibris (e-bok)Bokus (inbunden)Bokus (e-bok)

——— 

Kommentera

