Moa Herngren – Ni kommer sakna mig

——— 

———

Moa Herngren – Ni kommer sakna mig – (2017) – (Genre: Svensk Skönlitteratur / Roman / Ungdomsbok)

———

”Jag är sjutton år. Det har gåttt mindre än 24 timmar sen jag bestämde mig för att bli vuxen och jag är redan kriminell. Nu är jag på rymmen från polisen i skogen.

När mamma åker till Dalarna med sin nya kärlek och pappa flyger till Mallorca med sin nya familj blir My ensam kvar i stan på sommarlovet. Båda föräldrarna tror att My är med den andra. Istället för att avslöja misstaget bestämmer hon sig för att dra och klara sig på egen hand. Om hon inte är önskvärd så ska de slippa henne.

Det blir startskottet på några turbulenta månader där My får lära sig allt om att överleva utan jobb och utan pengar. Hon bryter sig in i huset hon bodde i som liten i ett desperat försök att hitta tillbaka till en tryggare tillvaro. Hon bosätter sig i ett läger i skogen, befolkat av människor som vill leva utanför samhället, hamnar i händerna på knarklangare och andra som vet att utnyttja unga utsatta tjejer – men aldrig någonsin ser hon sig själv som ett offer.

Moa Herngren har skrivit en actionfylld bok om det hårda livet i utkanten av tillvaron för en ung människa som tror att hon är odödlig, men bär sina känslor utanpå kroppen. Det är oavbrutet spännande och ett rasande tempo från början till slut.”

(Kopierat från bonniercarlsen.se) 

——– 

Moa Herngrens böcker tycker jag mycket om. Jag har tidigare läst fyra romaner och en ungdomsbok av henne. Romanerna är Allt är bara bra, tack, Jag ska bara fixa en grej i köket, Jag skulle aldrig ljuga för dig, och Hon hette Jennie. Ungdomsboken är Homecoming Queen

Alla Moa Herngrens böcker är väldigt välskrivna, handlar alltid mycket om relationer, har stor igenkänningsfaktor, och väjer inte för svåra ämnen. 

Ni kommer sakna mig är en bok i genren Unga vuxna, men jag tycker definitivt att den kan läsas med stor behållning av alla åldrar. Boken är helt fristående, men handlar om samma unga kvinna som i boken Homecoming Queen

Rekommenderar absolut boken, som handlar om en sjuttonårig kvinnas sökande efter sin plats i livet. Den är både gripande och spännande, och mycket bra. Rekommenderar även alla Moa Herngrens tidigare böcker. 

(Britt-Marie Bim Kullin)

———

Betyg: 4 av 5.

———

Denna bok var ett recensionsexemplar, en e-bok i epub-format, från Bokförlaget Bonnier Carlsen.

———

Och här är några länkar till, om någon kanske vill läsa mer om boken, eller läsa vad andra tycker om den: GoodreadsBoktipsetAdlibris (häftad)Adlibris (e-bok)Bokus (häftad)Bokus (e-bok)

——— 

One Response to Moa Herngren – Ni kommer sakna mig

  1. […] Tjockdrottningen är Moa Herngrens sjunde roman. Jag har läst alla hennes sex tidigare böcker, och tyckt mycket om dom alla. Tycker att hon skriver väldigt bra. Böckerna är alltid lättlästa, men ändå djupa, och handlar alltid mycket om känslor och relationer. Här är länkar till mina recensioner av hennes tidigare böcker: Allt är bara bra, tack. Jag ska bara fixa en grej i köket. Jag skulle aldrig ljuga för dig. Homecoming Queen. Hon hette Jennie. Ni kommer sakna mig.  […]

Kommentera

