Anne-Lie Högberg – Väck mig när det är över

——— 

vack-mig-nar-det-ar-over

———

Anne-Lie Högberg – Väck mig när det är över – (2016) – (Genre: Svensk Skönlitteratur / Roman)

———

”Inte får man cancer på julafton?
Tidigt på julaftonsmorgonen tassar Agnes upp och duschar. Hon njuter av att vara uppe helt själv innan alla i den stora familjen vaknar. När hon känner knutan i bröstet slår hon bort de skrämmande tankarna på att det skulle kunna vara cancer och säger inget till sin man Tobias. Hon har fullt upp med att hantera konflikterna mellan tonåringarna i den nybildade familjen som tar all hennes energi. Till råga på allt så rasar visionen om en perfekt jul när hon inser att hennes syster Cissi bär på en fruktansvärd hemlighet.

När motgångarna hopar sig måste Agnes hålla hårt i det hon tror på. Denna gång är det full storm och döden flåsar henne i nacken. Allt ställs på sin spets och stora bekymmer blir små när hennes livs största kamp måste övervinnas. Hon måste överleva.

Väck mig när det är över är en fängslande roman om moderskap, systerskap och döttrar och om när livet inte blir som man hade tänkt sig. Full av igenkänning, mod och insikt. Men det är också en roman om sjukdom, ovisshet och rädsla, och om att våga vara ärlig. En känslosam historia om när rädslan och orättvisorna drabbar Agnes och hennes familj, och om livets bakslag.”

(Kopierat från ordberoende.com)

——–

För tre år sedan så läste jag boken Det kommer aldrig mer vara du av författaren Anne-Lie Högberg. Jag tyckte boken var bra, och jag länkar här till min recension av den. 

Nu har jag läst boken Väck mig när det är över, av samma författare, och den boken tyckte jag var ännu bättre. 

Historien är mycket gripande, då en delvis handlar om en kvinna som får bröstcancer. Men den handlar också om problem i bonusfamiljer, och även om konflikter mellan vuxna systrar. 

Boken är välskriven och lättläst. Kapitlen är skrivna ur två olika perspektiv, systrarna Agnes och Cissi, och det tycker jag är intressant. 

Rekommenderar absolut boken. 

(Britt-Marie Bim Kullin)

———

Betyg: 4 av 5.

———

Denna bok var ett recensionsexemplar, en pappersbok i inbundet format, från Bokförlaget Ordberoende Förlag.

———

Och här är några länkar till, om någon kanske vill läsa mer om boken, eller läsa vad andra tycker om den: GoodreadsBoktipsetAdlibris (inbunden)Adlibris (e-bok)Bokus (inbunden)Bokus (e-bok)

——— 

4 kommentarer till Anne-Lie Högberg – Väck mig när det är över

  1. Pia skriver:

    Jättebra bok.Alla borde läsa den.👍

Kommentera

