Fredrik Backman – Björnstad

——— 

bjornstad

———

Fredrik Backman – Björnstad – (2016) – (Genre: Svensk Skönlitteratur / Roman)

———

”Vad betyder ett lag för en stad? Vad betyder en sport för en familj? Vad betyder en enda match för ett samhälle som kämpar för sin överlevnad?

Bara allt. Den betyder bara allt.

Björnstad är den första delen i en serie om en liten plats med stora drömmar. Den handlar om 15-åriga flickors odödliga vänskap och 17-åriga pojkar som spelar hockey med en hel stad på sina axlar. Men den handlar också om ett oförlåtligt brott, hur snabbt ett samhälle kan lära sig att blunda, och de fruktansvärda saker vi ibland är redo att göra för framgång.

Mitt i allt står Peter, som flyttar hem efter livet som hockeyproffs för att bygga upp sin moderklubb, och Mira, som slits mellan advokatkarriären och ett tyst liv i skogen som fru och mamma. Det är en saga om idrott och familj, och om hur långt vi är redo att gå för att skydda våra barn.

Björnstad är Fredrik Backmans allvarligaste roman hittills. En berättelse om kärleken till en folkrörelse, men även om manlighet, identitet och längtan efter att få visa vem man verkligen är.

Fredrik Backman debuterade 2012 med En man som heter Ove. Björnstad är hans fjärde roman.”

(Kopierat från piratförlaget.se)

——–

Årets bästa bok! 

Oj. Åh. Vilken bok. Är helt tagen av den. Vet inte riktigt vad jag ska skriva. Eller inte skriva. Finns inte tillräckligt med lovord över den här boken. 

Det här är helt klart årets bästa bok. Det kan jag säga redan nu, trots att det är drygt tre månader kvar av året. Har mycket svårt att tro att någonting skulle kunna vara bättre än det här.

Betyget blir självklart det högsta, fem av fem. Men det betyget har jag ju redan gett till Fredrik Backmans fyra tidigare böcker! Och den här är ju ändå så mycket, mycket bättre än dom! Så egentligen borde den få betyget tio av fem möjliga.

Det här är Fredrik Backmans femte utgivna bok, men fjärde roman. Här är länkar till mina recensioner av dom tidigare böckerna: En man som heter Ove, Saker min son behöver veta om världen, Min mormor hälsar och säger förlåt, och Britt-Marie var här.

Björnstad är lite annorlunda mot Fredrik Backmans tidigare böcker. Lite allvarligare och lite mörkare. Den är riktigt hemsk stundtals, och lite jobbig att läsa ibland. 

Men det är en oerhört viktig bok. Tycker att den borde läsas i skolan, i högstadiet, och alldeles speciellt av pojkar/unga män. Den borde också absolut läsas av alla som jobbar och är involverade inom all idrottsverksamhet, speciellt på pojksidan. Den borde faktiskt läsas av alla män. Eller jag tycker faktiskt att den borde läsas av alla människor. 

Boken är mycket gripande, rörande, och berörande. Vet inte hur många gånger som jag satt med tårar i ögonen när jag läste den. Mycket stark är den, och ibland lite jobbig att läsa. Väldigt välskriven är den, och man känner så fantastiskt mycket med alla karaktärerna. 

Och även om jag tycker den här boken är rätt så olik författarens tidigare böcker, så har den samma härliga humor i sig ibland, som i tidigare böcker. Och framförallt så har den samma väldigt stora hjärta i sig som förut. 

Boken är helt avslutad. Men jag blir glad över att boken Björnstad – Andra säsongen kommer 2017, och att en serie böcker är planerad. 

Så jag säger bara: LÄS BOKEN! Annars missar ni en oerhört stark, varm, och bra bok, av en av Sveriges absolut bästa författare!

(Britt-Marie Bim Kullin)

———

Betyg: 5 av 5. (Eller egentligen 10 av 5).

———

Denna bok var ett recensionsexemplar, en pappersbok i inbundet format, från Bokförlaget Piratförlaget.

Här har jag bloggat om boken tidigare.

———

Och här är några länkar till, om någon kanske vill läsa mer om boken, eller läsa vad andra tycker om den: GoodreadsBoktipsetAdlibris (inbunden)Adlibris (e-bok)Bokus (inbunden)Bokus (e-bok)

——— 

10 Responses to Fredrik Backman – Björnstad

  1. annettejuhlin skriver:

    Jag håller med dig helt och hållet, vilken fantastisk bok! Det var inte lätt att skriva recensionen till den, hitta rätt rätt superlativer och utan att avslöja för mycket av handlingen. Det är sällan jag verkligen längtar efter en fortsättning, men det gör jag nu.

  2. […] som bloggat om boken är Vargnatts bokhylla, Bims blogg och C.R.M. […]

  3. […] Här är en länk till min recension av boken. […]

  4. […] är är en länk till min recension av hans senaste bok, Björnstad, där det även finns länkar till tidigare […]

  5. Elsa Svanvik skriver:

    Jisses! Den är helt magisk! Din recension satt mitt i prick! Tog mig friheten att dela den på min FB! (hoppas det va ok) Denna bok kommer inte lämna mig på länge! Ser fram emot uppföljaren!

Kommentera

