Katinka Bille – Diktaren

——— 

Diktaren

———

Katinka Bille – Diktaren – (2016) – (Genre: Svensk Skönlitteratur / Roman / Kriminalroman)

———

”En sen höstkväll försvinner Angela, fem år, från sitt hem på den lilla ön. Sökandet efter henne utlöser en kedja av händelser. Mörka hemligheter från tidigare generationer avslöjas, den som råkar säga för mycket får plikta med sitt liv. För tre kvinnor förändras tillvaron för alltid.

Paula befinner sig i en djup livskris sedan hon blev änka. Barnets försvinnande öppnar en avgrund till hennes förflutna.

Cattis är nybliven journalist. Hennes enda mål är en fast anställning. Hon gräver lite för djupt i sökandet efter Angela. För detta riskerar hon att få betala det högsta priset av alla.

Gerda är en gammal kattgumma som ingen på ön räknar med. Hon vill bara ha tillbaka sitt liv. Det liv som Diktaren tog ifrån henne.”

(Kopierat från blackskerry.se)

——–

Diktaren är en egenutgiven spänningsroman som jag fick en förfrågan av författaren själv om jag ville läsa, och det ville jag. Den blev sen tyvärr liggande i några månader i min alltid alldeles för stora hög med recensionsexemplar, men nu har jag äntligen läst den. 

Och vad tyckte jag då om Diktaren? Ja, faktiskt både mycket bra och också lite mindre bra, eftersom jag tyckte det var en lite ojämn bok. 

Boken är välskriven, och jag tyckte mycket om människoporträtten, och allra främst kvinnokaraktärerna. Miljöbeskrivningarna tyckte jag också mycket om, och även beskrivningarna av dom olika djuren som förekommer i boken. Och jag tyckte också om att boken utspelar sig i olika tidsåldrar. 

Men ibland tyckte jag att boken var lite rörig, virrig, och lite knepig att förstå sig på. Den hade nog vunnit på att redigeras ett varv till, tror jag. 

Fast slutsatsen blir ändå att det helt klart är en bok som jag kan rekommendera. 

(Britt-Marie Bim Kullin)

———

Betyg: 3,5 av 5.

———

Denna bok var ett recensionsexemplar, en pappersbok i inbundet format, från Bokförlaget Black Skerry förlag och författaren själv, Katinka Bille.

Här har jag bloggat om boken tidigare.

———

Och här är några länkar till, om någon kanske vill läsa mer om boken, eller läsa vad andra tycker om den: GoodreadsBoktipsetAdlibris (inbunden)Adlibris (e-bok)Bokus (inbunden)Bokus (e-bok)

——— 

Kommentera

