Malin Persson Giolito – Störst av allt

——— 

Störst av allt

———

Malin Persson Giolito – Störst av allt – (2016) – (Genre: Svensk Skönlitteratur / Roman / Kriminalroman)

———

”De rikaste rika och de mest utsatta behöver sällan träffas. Utom i Djursholms allmänna gymnasium. Fem tonåringar, och en lärare som vill väl. Det slutar i katastrof. Nio månader senare ställs artonåriga Maja inför rätta.
”Jag vet inte hur jag ska orka lyssna. Men det är farligt att släppa på koncentrationen. För då kommer ljuden. Ljudet när de kom in i klassrummet och drog bort mig, ljudet när Sebastians skalle föll i golvet, det lät ihåligt. Det dånar i mig, så fort jag inte passar mig kommer det tillbaka. Jag pressar naglarna in i mina handflator, försöker ta mig därifrån. Men det hjälper inte. Min hjärna släpar alltid tillbaka mig till det där jävla klassrummet.”

Störst av allt är en stenhård rättegångsthriller, ett inkännande porträtt av en ung människa och en svidande vidräkning med ett samhälle som obönhörligt håller på att glida isär. Ett drama som väcker frågor om skuld och ansvar, straff och försoning. ”

(Kopierat från wwd.se)

——–

Det här var en mycket, mycket bra bok, som verkligen grep tag i mig. Helt klart en av årets bästa böcker. Jag fick tvinga mig själv att lägga ifrån mig den ibland, för jag ville inte läsa ut den alltför fort, eftersom det var så bra, och jag ville att den skulle räcka länge. 

Störst av allt är Malin Persson Giolitos fjärde bok. Jag har läst alla hennes tre tidigare romaner, och tyckt om dom alla tre. Och jag har tyckt att hennes böcker, och hennes sätt att skriva, har blivit bättre och bättre för varje gång. 

Här är en länk till mina blogginlägg om hennes tidigare böcker, Dubbla slag – år 2008 – betyg 3, Bara ett barn – år 2010 – betyg 4, Bortom rimligt tvivel – år 2012 – betyg 4,5. 

Och boken Störst av allt får absolut högsta betyget från mig. Den är oerhört välskriven och engagerande. Det är en bok som jag kommer bära med mig länge, tänka på, och komma ihåg. Den är väldigt stark och mycket gripande. Och den handlar om så mycket. Enkelt sätt så kan man ju säga att det handlar om en skolskjutning i Djursholm, men bakom det så handlar det till exempel även om klasskillnader, utanförskap, ansvar, kärlek, ungdomar, skuld, föräldraskap, ungdomsproblem, droger, samhällsansvar, och mycket annat. 

Boken är ett rättegångsdrama, och man får följa en artonårig flickas rättegång från början till att domen kommer, med tillbakablickar på det som har hänt. 

Det känns verkligen som att det är en tonåring från Djursholms tankar, och inte att författaren är en fyrtiosexåring boende i Bryssel. 

Rekommenderar absolut boken till alla, för en mycket stark och bra läsupplevelse. 

Och jag hoppas verkligen att det inte dröjer fyra år igen innan Malin Persson Giolito kommer ut med en ny bok. 

Och genren rättegångsdrama/rättegångsthriller vill jag verkligen läsa fler böcker i .

(Britt-Marie Bim Kullin)

———

Betyg: 5 av 5.

———

Denna bok var ett recensionsexemplar, en e-bok i epub-format, från Bokförlaget Wahlström & Widstrand.

Här har jag bloggat om boken tidigare.

———

Och här är några länkar till, om någon kanske vill läsa mer om boken, eller läsa vad andra tycker om den: GoodreadsBoktipsetAdlibris (inbunden)Adlibris (e-bok)Bokus (inbunden)Bokus (e-bok)

———

4 Responses to Malin Persson Giolito – Störst av allt

  1. Caroline Karlsson skriver:

    Hänger denna bok ihop med hennes tidigare, eller kan man likaväl läsa denna fristående?

  2. Gunilla skriver:

    Håller på att läsa den boken. Tycker som dig att den är intressant och bra. Visst skriver hon bra blev glatt överraskad när jag läst hennes böcker. Varför jag skulle bli det förstår jag inte. Vi har lika smak har jag märkt efter du recenserar böcker jag tagit till mig.
    Ha fortsatt trevlig semester! Kram!

Kommentera

