”Route 66 går till Trollhättan” av Bodil Sjöström

°

Route 66 går till Trollhättan

———

”Route 66 går till Trollhättan” av Bodil Sjöström – (2011) – (Genre: Svensk Skönlitteratur / Roman)

———

Det är 400 mil mellan Chicago och Los Angeles och vägen däremellan heter Route 66.

Sommaren 2010 bilar Lena tillsammans med sin fru Maggan den mytomspunna sträckan och de möter människor, så udda att de tror att de har hamnat i en film. På många sätt blir det en tuff resa, framför allt för Lena som inte längre kan blunda för vem hon är och var hon kommer ifrån.
Det är bara 42 mil mellan Stockholm och Trollhättan och ändå blir det den sträckan som till slut blir den svåraste för Lena att färdas.

”Route 66 går till Trollhättan” är en skildring av att ha Alzheimers sjukdom i familjen men det är också en ömsint och humoristisk berättelse om två mogna kvinnors relation med varandra.

(Kopierat från dito.se)

——–

Det här var en mycket, mycket bra bok, som gick rätt in i hjärtat på mig. 

Boken utspelar sig i två områden. På en resa på Route 66 i USA med huvudpersonen Lena och hennes fru Maggan. Och i Trollhättan, där Lenas föräldrar och syskon bor. 

Båda delarna är mycket, mycket bra. Men dom kapitlen som handlar om Trollhättan gick rätt in i både hjärtat, magen, och huvudet på mig. 

För det handlar mycket om Lenas mamma och henne sjukdom Alzheimers. Och eftersom min mamma också har Alzheimers, så grep det verkligen tag i mig. Jag blev oerhört berörd av boken och läste tårögd ett flertal gånger.

Bodil Sjöström skildrar oerhört bra Lenas mammas sjukdom, och hur det berör pappan och även barnen. 

Men även resan i USA är fint skildrad, och även kärleken mellan Lena och Maggan. 

Rekommenderar varmt boken till alla. 

(Britt-Marie ”Bim” Kullin)

———

Betyg: 5 av 5. 

———

Denna bok köpte jag som en E-bok från Dito. 

———

1 Responses to ”Route 66 går till Trollhättan” av Bodil Sjöström

  1. […] Häromdagen så läste jag Bodil Sjöströms första roman, ”Route 66 går till Trollhättan” från 2011. Den var oerhört bra och fick högsta betyg av mig. (Här är en länk till min recension av den).  […]

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.