Tacksam för tips! – Klimakteriet – Sömnproblem.

Jag har ju haft lite sömnproblem den senaste tiden. Nu fick jag ett tips av en vän att det kanske beror på att jag har kommit i klimakteriet. Det är ju fullt möjligt att det är så, för jag fyller ju snart 51 år. Jag har fortfarande mens, men den är mer oregelbunden nu, för den kommer oftare än förut. Annars så har jag inte känt av några besvär, och jag hade faktiskt ingen aning om att sömnproblem skulle kunna bero på klimakteriet. 

Jag vet ju att jag har många läsare här som är i min ålder, och som även är lite äldre. Så jag skulle gärna vilja få lite tankar, synpunkter, kommentarer, tips, och råd, om hur jag kan komma till ro om nätterna på receptfri väg. Tack! :-) 

12 kommentarer till Tacksam för tips! – Klimakteriet – Sömnproblem.

  1. Gunilla skriver:

    Hej Bim!
    Då jag fick lov att ha östrogenplåster för jag svettades sådana mängder så har jag inga receptfria råd att komma med.
    Men hoppas du slipper svettas sedan när du kommer längre fram i klimakteriet för det är inget kul.
    Alla behöver inte göra det.
    Jag tycker du rör så mycket på dig och går dessutom, det sägs att det skall lindra besvär.
    Hoppas du får lite råd och tankar vad som kan vara bra.
    Receptfria medel är väl bäst om man kan ta.
    Kram/Gunilla

    • @ Gunilla: Hej! Tack för din kommentar! Och jag hoppas verkligen att jag inte ska få så mycket problem.

      Fick tips, på Facebook, om Femal Balans. Det har jag hört om sedan tidigare, så jag ska nog testa det.

      Kram! :-)

  2. ylvakortochgott skriver:

    Mot just sömnbesvären och du inte vill ha något receptbelagt, kan jag tipsa om; Friggs Kvällsro, ett örtte som är välsmakande och säljs på ICA och säkert Coop och andra liknande affärer med. Det finns även tabletter att köpa på hälsokostaffärer, Valerina Natt. Tror även att Apoteken säljer dessa. Kanske kan vara värt att prova. Lycka till!
    Hälsningar
    Ylva

  3. Anna skriver:

    Börja med yoga t ex M-Magasine har gett ut en cd Hormon yoga. Du behöver inte ens receptfria tabletter :-) Yoga gör dig också lugn och harmonisk kan vara bra i ditt jobb som verkar rätt slitigt.

  4. Birgittha skriver:

    Hej! Har prövat Femal Balans och kan rekommendera dig dessa piller, har hjälpt mig!

    kram Birgittha

  5. Emma | Tillvaron skriver:

    Måste ändå säga en sak som jag har funderat litegrann på. Det är alldeles uppenbart att du inte mår så bra över ditt jobb just nu, och jag tror att det kan vara där du hittar svaret till varför sömnen inte är som den ska. När man har höga stresspåslag över något i sin omgivning som man inte mår bra av så är störd sömn nästan alltid ett symtom på för hög stress. Jag hoppas att det här med jobbet löser sig snarast, och att du snart kan sova ordentligt igen! :)

  6. Lisa skriver:

    Känner igen vad många skriver. Har själv haft besvär med svettningar och sömnsvårigheter, för mig har femal balans och yoga fungerat bra. Hittade en sida med massor med bra tips om någon är intresserad, Övergångsåldern.nu

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 25 andra följare

